Anekdotes

Cabbage Patch pop

Lisa uit Terneuzen schrijft:

“Toen de massale productie uitkwam, wilde mijn oma er een. Ze wilde ze wel zo graag dat ze er alles voor over had. Maar zodra ze bij de winkel kwam bleken ze al direct uitverkocht te zijn. Mijn opa kwam er via via achter dat er net een winkel een nieuwe levering zou ontvangen en besloot om midden in de nacht op te staan om voor de deur te wachten. ‘ s Ochtends bleek dat hij niet alleen was. Honderden vrouwen en meisjes hadden zich bij hem gevoegd. Met smart wachtend op de poppen. Toen de deuren open gingen, werd hij de winkel in geduwd door de uitzinnige bende vrouwen die zich vechtend en schreeuwend door de menigte werkten. Allemaal om de Cabbage Patch pop te kunnen bemachtigen. De poppen vlogen letterlijk door de lucht over de hoofden van de klauwende en vechtende meute. Er braken zelfs rellen uit tussen vrouwen die dezelfde Cabbage Patch pop wilde hebben. Mijn opa overleefde de chaos en het lukte hem om een pop te bemachtigen voor mijn oma. Hij zweerde dat hij nooit meer zoiets zou meemaken en klapte lachend in zijn handen dat ik laatst mijn eigen Cabbage Patch pop online had gekocht”.

Dawn poppen

Christina uit Apeldoorn schrijft:

“Ik weet nog goed wanneer de eerste Dawn poppen verschenen. De poppen vielen al direct in de smaak bij de kinderen. Ze verschenen op televisie en waren al snel net zo beroemd als Barbie in de jaren ’60. De poppen waren ook erg makkelijk om tentoon te stellen in de speelgoedwinkels omdat ze relatief erg klein zijn. Ze werden vertoond met een groot assortiment aan kleding, meubeltjes en zelfs auto’s. Zo verschenen de Dawn poppen ook in speelgoedzaken in Apeldoorn. De relatief lage prijs van de Dawn poppen en de verschillende kleding trok ook de aandacht van de moeders. Daarnaast was Barbie een stuk duurder en leidde aan een identiteitscrisis. De kwaliteit van Barbie werd aanzienlijk lager en zo daalde ook haar populariteit. De Dawn poppen waren nu de nieuwe hype. Ik ben zo blij om te zien dat Popprojectennederland de Dawn poppen weer opnieuw leven heeft ingeblazen. Heel goed!”

Trollen

Geschiedenis docente, G. Vermeer schrijft:

“Thomas Dam was op de eerste plaats een vader die worstelde met het financiële onderhoud van zijn gezin in Denemarken. Zijn werkzaamheden varieerde van bakker tot visser tot beeldhouwer. Tot dat hij uiteindelijk houtbewerker werd. Ondanks zijn moeite en werkzaamheden, bleef zijn familie in armoede leven. Dit veranderde toen hij op een dag zijn dochter, Lila, verraste met een zelfgemaakt geschenk. Dam gaf zijn dochter ‘s werelds eerste trol pop cadeau dat was geïnspireerd op Deense folklore. De trol zou magische krachten bezitten en verzot zijn op het gelukkig maken van mensen. Terwijl de plastieken trollen uit 1960 tot en met 1990 bestaan uit plastic, was deze trol uit 1959 geheel uit hout gemaakt en had glazen ogen en haar gemaakt van wol. De liefde van de dochter voor de houten trol spreidde al snel uit onder haar vrienden die er ook een wilden. Dam begon een klein winkeltje in zijn schuur en begon bestellingen aan te nemen. Hij verkocht de trollen op feestelijke gelegenheden en later ook aan speelgoedwinkels.”

“Omdat elke trol handgemaakt was, moest Dam met een nieuwe manier komen om de productiviteit op te voeren om aan de vraag te kunnen voldoen. In plaats van elke trol uit hout te snijden, begon hij met het fabriceren van klei mallen zo dat hij de trollen van natuurlijk rubber kon maken. Vervolgens vulde hij de trollen met hout schaafsel en zaagsel voor dat hij begon met het aanbrengen van schapenwol voor de haren. De trollen productie werd een ware familie aangelegenheid. Het duurde dan ook niet lang voor dat het schuurtje van Dam te klein werd. Hij begon een klein fabriekje in het dorp om zijn gelukstrollen te kunnen fabriceren. Omdat machines nu het werk zouden overnemen, was Dam genoodzaakt om zijn trollen aan te passen. Hij stapte over van natuurlijk rubber tot het gebruik van vinyl. Vandaag zijn de trollen nog precies hetzelfde als die ene dag en ik ben dol blij om te zien dat Popprojectennederland deze authentieke trollen weer opnieuw op de markt hebben gebracht.”